Asiakastarinat

Leipomo Koppanen 50 vuotta – Herkkuja verkossa vuodesta 1997

20.02.2020 | Asiakastarinat

Leipomo Koppaselle olemme toteuttaneet ensimmäiset verkkosivut vuonna 2003. Kävimme Janin kanssa kevään 2019 aikana keskusteluja millaisilla palveluilla Leipomo Koppanen voisi parantaa omaa näkyvyyttään verkossa. Toisena tavoitteena oli vapauttaa resursseja puhelimessa tapahtuvasta asiakaspalvelusta leipomon puolelle. Käytyjen keskustelujen perusteella tunnistimme liiketoiminnan kannalta automatisoitavia ja aikaa säästäviä kehityskohteita asiakaspalvelussa, myynti- ja markkinointiprosesseista.

Sovittuamme yhteiset tavoitteet arvioimme miten nykyinen Fonectan toimittama verkkosivusto ja kauppa vastaisivat vaatimuksiin. Huomasimme selvityksessä verkkokaupan vaativan täyden uudistuksen niin ulkoasullisesti sekä teknisesti. Keskustelimme Janin kanssa Leipomo Koppasen käyttämistä markkinointitavoista lisäten tietoutta verkkomarkkinoinnin tarjoamista mahdollisuuksista. Yhteisöpalveluiden kuten Facebookin käyttäminen asiakkaiden tavoittamiseen oli mietitty yrityksen sisällä.

Kirkastettuamme tavoitteet suunnitelmaksi keskustelujen ja kartoitusten perusteella olimme valmiita ottamaan seuraavat askeleet. Verkkokaupan alustaksi valitsimme WooCommersen, mikä sopi hyvin tavoitteisiimme. Verkkosivustolle ja kaupalle suunnittelimme uuden rakenteen virkistetyllä ulkoasulla. Teknisessä toteutuksessa otimme huomioon hakukonehistorian, sisältömarkkinoinnin vaatimukset, avainsanat, hakukoneoptimoinnin ja analytiikan vaatimukset. Päivitimme myös Googlen MyBusiness sivun ajan tasalle vastaamaan verkkomarkkinointisuunnitelmaa.

Selkeillä tavoitteilla ja suunnitelmalla uusi verkkosivusto ja kauppa olivat julkaistuna verkossa parissa viikossa. Kiitämme näin jälkikäteen Leipomon porukkaa osallistumisen aktiivisuudesta.

Käytyjen jatkokeskustelujen ja tarjoamiemme esimerkkien avulla saimme rohkaistua Leipomo Koppasen panostamaan myös yhteisöpalvelussa aktivoitumiseen. Verkkokaupan julkaisun yhteydessä uudistimme Leipomo Koppasen Facebook-sivun vastaamaan ulkoasultaan sekä sisällöltään verkkosivustoa. Pienellä FB-markkinointiponnistelulla ihmiset löysivät uudistetut verkkopalvelut nopeasti ja kauppaan tuli mukavasti inbound-liikennettä. Marjo on Leipomon puolesta hoitanut alusta asti viestintää ja asiakaspalvelua Facebookissa aivan mahtavasti.

Suunnittelimme ja toteutimme markkinointikampanjat Facebookiin ja verkkokauppaan kevään juhlapyhien yhteyteen. Kampanjat olivat onnistuneita kaikilla mittareilla tarkasteltuna.

Kevään aikana kerätyn tiedon, kokemuksien ja palautteen perusteella saimme arvokasta dataa, miten pystyisimme parantamaan asiakaskokemusta edelleen.

Kesällä toteutimme jatkuvan markkinoinnin kampanjatoteutuksen Facebookiin. Verkkokauppaan lisättiin vielä maksuominaisuudet ja toimintoja viilattiin nopeuttamaan oikeiden herkkujen saamiseksi juhlapöytään.

Keväällä laaditut tavoitteet on nyt savutettu ja monilta osin ylitettykin. Näkyvyys hakukoneille on parantunut huomattavasti. Verkkonäkyvyyden parantuminen ja laadukas toiminta Facebookissa on luonut lojaalin ja sitoutuneen asiakaskunnan Leipomo Koppaselle kivijalkamyymälän lisäksi verkkoon. Asiakaskokemusta on pystytty kehittämään ja verkkokaupassakin riittää kävijöitä hyvällä konversiolla.

Seuraavia tavoitteita on alettu jo suunnittelemaan, niistä kerromme varmaankin lisää myöhemmin.

Leipomo Koppasen tarina

Kaikki alkoi Torniomäessä olleesta nakkikioskista 48 vuotta sitten.

Vuonna 1970 leipurina työskennellyt Eero Koppanen osti vaimonsa Marja-Leenan kanssa Kouvolan tornionmäessä olleen pienen grillikioskin (nykyinen Nipan Grilli). Into oman yrityksen ostoon oli niin kova, että kaupparahojen kasaan saamiseksi Marja-Leenan täytyi ottaa lopputili työstään ja loppupalkasta saatiin puuttuvat rahat. Koppaset paistoivat grillikioskissa myytävät lihapiirakat itse ja pian oli Eeron aika ottaa lopputili työstään leipurina ja ostaa leipomo toimintaan soveltuva kiinteistö Utista. Ensimmäiset vuodet Eero sekoitti taikinat käsin ja lihapiirakat paistettiin rasva-altaassa avotulen lämmittäessä altaan pohjaa. Parin vuoden kovan työn jälkeen myös kilpailevat grillit halusivat ostaa samoja lihapiirakoita ja rahat alkoivat hiljalleen riittää jo taikinakoneen ostoon.

Koska leipomotoiminta alkoi viedä kaiken ajan päättivät Eero ja Marja-Leena myydä kioskin vuonna Eeron veljelle Nipalle, mutta piirakoiden tekemisestä he eivät luopuneet.

Leipomo Koppanen toimi alkuun Utissa, jolloin sen sortimenttiin kuului yksi tuote eli lihapiirakka. Valtatien laajennuttua leipomorakennuksen päälle Utissa oli leipomon aika muuttaa Valkealan Jokelan teollisuustielle vuoden 1991 alussa. Leipomo toimii samalla paikalla vieläkin. Leipomolla on nykyään kymmeniä eri tuoteita. Konditoriatuotteet ovat nykyisin yrityksen päätuotteita lihapiirakoiden ohella.

Leipomo on säilynyt saman perheen omistuksessa koko toiminnan ajan. Eero kuoli vuonna 1980 ja Marja-Leena jatkoi leipomon yrittäjänä vuoteen 2004 asti, kunnes Koppasten nuorin poika Jani otti yrityksen hoitoonsa. Janin perhe on jatkanut leipuri perheen perinteitä lihapiirakoiden valmistuksessa grillikioskeihin sekä kakkujen valmistusta paikkakunnan juhlapöytiin ja kauppoihin.

Kouvolan sanomat kaupallinen yhteistyö

Liikevaihtomme on kasvanut lähes 30% uudistusten jälkeen. Nyt korona-aikana meidät löydetään verkosta hyvin ja myynti kasvaa edelleen.
Jani Koppanen

Leipomo Koppanen Ky

Artikkelin avainsanat

Lisää menestystarinoita