Viherpeukalot on yksi suomalaisen verkkokaupan pioneereista. Valkealainen puutarha-alan yritys otti jo 90-luvun puolivälissä ensimmäisiä askeleita kasvien myynnistä verkossa. Vaikka 90-luvun alusta asti julkaistulla kuvastolla on yhä roolinsa helppona käyttöliittymänä kuluttajien käsissä, sen merkitys on tasaisesti pienentynyt.
Onneksi Viherpeukaloiden nykyinen toimitusjohtaja Jari Heinonen piti aikoinaan päänsä ja oli rohkea. Nyt suurin osa liikevaihdosta tulee nimen omaan verkkokaupasta!
Mihin toimintoihin IT palvelut liittyvät yrityksessänne?
– Olemme vuosien myötä muuttuneet tuotantoyrityksestä verkkokaupaksi. Rakensimme alan ihan ensimmäisen verkkokaupan, ja olimme Suomen ensimmäisiä verkkokauppoja muutenkin. Aluksi verkkokaupan tuotto oli prosentti liikevaihdosta. Nykyään 85 % prosenttia myynnistä tulee sieltä. Lisäksi meillä on täällä Valkealassa puutarhamyymälä, joka toimii yrityksen toisena tukijalkana.
IT on tänä päivänä ihan olennainen osa kaupankäyntiä. Ja uuden järjestelmän myötä olemme siirtymässä verkkokaupan sekä myymälän yhteiseen IT-pohjaiseen varastokirjanpitoon.
Mitä odotatte tulevaisuuden ratkaisuilta?
– Uudelta toiminnnanohjausjärjestelmältä odotetaan paljon. Meillä tarvitaan vielä hybridijärjestelmä CRM:ää ja ERPiä, emme voi täysin muuntautua puhtaaksi verkkokaupaksi. Postimyynnin historia on vielä olemassa, ja osa tilauksista tulee niin puhelimitse kuin kupongeillakin.
Uusi verkkokauppamme tulee integroitumaan löyhemmin toiminnanohjausjärjestelmään, jotta sivuston joustavuus kasvaa. Perus ylläpito tapahtuu ERPissä, mutta monia muita asioita voidaan hoitaa suoraan verkkokaupassa. Myös uusasiakashankinta on siirtymässä pitkälti verkkoon.
Mihin IT ratkaisut kehittyvät toimialalla?
Kasvien verkkokauppa Suomessa on oikeastaan kahden toimijan käsissä. Kauppaketjujen verkkokauppojen kasvit tulevat käytännössä meidän kauttamme kuluttajille.
Alan erikoisluonteesta johtuen tässä vaaditaan paljon erikoisratkaisuja, erilaisia tiloja ja kylmäkalusteita ja hallittuja toimitusketjuja. Tilausten ja toimitusten hallinnoinnissa pyritään kasvit toimittamaan noin viikossa siitä, kun ne on Hollannissa viljelijältä nostettu maasta ylös. Vastaavasti taas verkkokaupasta tilattuja perennojen taimia pyritään postittamaan Suomen keväässä kasvuvyöhykkeiden mukaan etelästä kohti pohjoista kevään etenemisen mukaan.
Mitkä ovat olleet IT projektien kokemukset – mikä on toiminut ja mikä ei?
– Plus Verkkojen kanssa on tehty paljon projekteja ja ne ovat menneet hyvin. Mutta meillä on myös haastavia kokemuksia IT-projekteista. Yleensä aikataulu ja budjetti pitää kaksinkertaistaa, jotta päästään maaliin asti. Projektit voivat olla hankalia ja haastavia. Olemme päätyneet rakentamaan toiminnanohjausjärjestelmää ja verkkokauppaa osittain eri aikaan, jotta olemme voineet keskittyä molempien projektien ominaisuuksiin ja valmiiksi saattamiseen.
Mikä IT palveluiden toiminnassa on tärkeintä?
Se, että ne oikeasti toimii.
Uusi toiminnanohjausjärjestelmä tulee mahdollistamaan esimerkiksi paremman postituksen hallinnan. Erillisiä paketteja lähetetään meiltä vuodessa noin 100.000 ja suurin osa niistä toukokuussa. Pakkaamossa vaaditaan silloin venymistä. Huhtikuu on verkkokaupan kiireisin aika ja toukokuussa kiihtyy toiminta myymälässä.
Mikä on teidän liiketoimintanne kannalta kriittisintä palveluiden toimivuudessa?
– Ala on hyvin sesonkiluonteista eli silloin testataan verkkokaupan kuormituksen kestävyys. Talvella verkossa käy päivittäin asioimassa muutama sata, huhtikuussa luku voi olla 30.000 eri asiakasta päivässä. Silloin tarvitaan tarpeeksi resursseja taustalle.